WooCommerce
Pénztermelő Vállalkozás Kihívás

Miért nem működik, ami korábban működött a vállalkozásodban, és hogyan változtathatsz ezen?

Pénztermelő Vállalkozás Kihívás 2. rész | Tudás | Digitális Vállalkozás

Ebben a részben megosztom veled, hogy miért van ez így, és miért elkerülhetetlen folyamat azok számára, akik nem változtatnak.

KÉP FORRÁS: DIV Akadémia

Szilvágyi-Szeli Péter vagyok, a Pénztermelő Vállalkozás Kihívás instruktora, a Digitális Vállalkozás online közösség és a DIV Akadémia alapítója és szakmai vezetője.

Üdvözöllek a Pénztermelő Vállalkozás Kihívás kurzussorozatának 2. részében.

  • A kihívás 0. részében részletesen megismerhetted az okokat, amiért létrehoztam ezt a 6 részes tudássorozatot.
  • Az 1. részben azt mutattam meg, hogyan építhetsz vállalkozóként sikeres vállalkozást és élhető életet egyszerre.

Miért nem működik, ami korábban működött?

Azoknak, akik már letöltötték és elolvasták a Ki lopta el a vállalkozásomat? ingyenes e-bookot, a mai rész tartalma ismerős lesz. Azok számára azonban, akik más csatornákról csatlakoztak a kihíváshoz, mindenképpen fontos, hogy megismerjék ezeket az információkat ahhoz, hogy a következő részekben igazi megértést kapjanak.

Kezdjük hát az elején. Miért nem működnek a klasszikus vállalkozási modellek? Mi történt? A 2010-es évek előtt átlátható volt minden. Nem volt könnyű, de átlátható volt és működött.

Volt piaci igény, volt kapacitás a kielégítésére. Vállalkozóként embereket tereltünk egy irodába, üzlethelységbe vagy gyártócsarnokba, akik azon dolgoztak napi 8 órában, hogy személyes hozzájárulásukkal legyártsák és eladják a motyót.

A gyári munkás legyártotta, a marketinges megmarketingelte, az értékesítő eladta a viszonteladónak, a viszonteladó újra eladta a vevőnek. Istenien működött minden!

Fizikai termékeket hoztunk létre milliárd tonnaszám, és adtuk el fizikai kontaktusokon keresztül. Ha megduplázódott a bevétel, szépen megdupláztuk a kiszolgáló munkaerő állományt. Mindenki örült.

De ne ragadjunk le a fizikai termékeknél. A szolgáltatásra vagy a mezőgazdaságra ugyanez volt érvényes. Dupla mennyiségű vendég? Felveszünk még egy fodrászt. Kétszer annyit is vennének a búzából? Veszünk még egyszer akkora földet, veszünk még egy traktort, új napszámosokat, és kész.

Remélem érzed, hogy direkt sarkítom ki ennyire, hogy lásd: a vállalkozások minden tekintetben nagyságrendileg egyenes arányban növekedtek a piaci igényeikkel.

Vezettem lapkiadót: több hirdetés lett? Oldalszámot növeltünk.

Vezettem reklámügynökséget: megnyertünk egy éves tendert? Már ment is az álláshirdetés: account menedzsert, grafikust keresünk.

És tényleg istenien működött.

Akkor mi a baj?

Miért nem működhet így tovább minden? Mi az, ami miatt egyszercsak a megszokott növekedés helyett leszálló pályára kerültek a klasszikus modelleken alapuló vállalkozások?

Miért darálta be el a 2009-es év a lapkiadót és a reklámügynökséget és még számtalan vállalkozást egyik napról a másikra? Miért múlnak ki 30-40 éves vállalkozások csendben és halkan?

Most, amikor ezt az e-bookot olvasod, valaki megadóan legyint egyet és bezárja a 20-50 éves családi céget, hogy aztán elmenjen inkább “biztos állásba”, mert elfáradt abban, hogy nem érti, mi történik a piacon.

De miért nem működik, ami működött?

Azért, mert történt valami, ami teljesen új alapokra helyezte mindazt, ahogy a világunk működik, és ahogy mi emberek a világban működünk.

Ráadásul mindez a szemünk előtt történt, tudtunk róla, hangosan ünnepeltük.

Úgy nőtt nagyra az orrunk előtt, hogy drukkoltunk neki. És mindez elkerülhetetlen volt és visszafordíthatatlan. Ez a világ rendje.

Csak egy dolgot felejtett el mindenki: ez a valami megváltoztatja a dolgok működését. Megváltoztat mindent. Nincs kivétel. Ne aggódj, erre még a legnagyobbak sem készültek fel. Számtalan rocksztár multi cég hullott el, a jelenség nem csak a KKV szektort érinti.

Ennek a valaminek köszönhetően a napi kényelmes 8 óra munka már nem lett elég.

Először csak egy kis túlóra kellett ugyanannak az eredménynek az eléréséhez, aztán mostanra általánossá vált: ha munkavállalóként akarsz valamit, a napi 10-12 óra munka alap a versenyszférában, és a hétvégét sem úszhatod meg e-mailek nélkül.

Ha megfigyeled, és ez Budapesten a leglátványosabb, az emberek ma már olyan sebességen pörögnek, amit fizikailag képtelenség tovább növelni: már nem tud ennél többet dolgozni, nem tud ennél gyorsabban beszélni, nem tud ennél gyorsabban futni a buszhoz, nem tud ennél “gyorsabban” bulizni, hogy kiengedje a gőzt, nem tud ennél előbb hazaérni a gyerekkel.

Figyeld meg az embereket egy kávézóban vagy egy buszmegállóban. Zaklatottan ugrál a tekintetük, vibrálnak, zsizsegnek, türelmetlenek.

Van egy rossz hírem. Ez az életmód éppen most, a szemünk előtt éli a végnapjait: az emberek, jellemzően a nagyvárosokban teljesen kisütik magukat.

Ez is és még oly sok minden annak a következménye, hogy nem készültünk fel ennek a valaminek a hatására. Nem figyeltük meg, hogy mit okoz és hogyan kellene változtatnunk, hogy az új rendszerben is megálljuk a helyünket, sikeres vállalkozást vezessünk és emberhez méltó életet élhessünk.

Van egy jó hírem is: ez a valami a sok változás mellett rengeteg lehetőséget is teremtett számunkra.

Ha felismerjük és élünk vele, soha nem tapasztalt bőséget teremthetünk általa.

A kulcs, hogy mi uraljuk ezt a valamit, és ne ő uraljon minket. Ez pedig úgy lehetséges, ha megismerjük és bátran, de tudatosan, józanul használjuk.

Erről szól a Pénztermelő vállalkozás: szerezz behozhatatlan előnyt a vállalkozásod számára és teremts emberhez méltó életet magad körül úgy, hogy teljesen kimaxolod ezt a valamit.

Az ok, ami megváltoztatta az üzlet DNS-ét

Mi az tehát, ami felforgatta a világot az elmúlt évtizedben? Mi az, ami miatt nem úgy működnek a vállalkozások és mi, emberek sem úgy működünk már?

Mi az, ami alapjaiban és végérvényesen megváltoztatta a világ, az emberek és az üzlet DNS-ét?

Tech-no-ló-gi-a

Technológia? Ennyi?

Igen, ennyi, de ez azért nem kevés. Az utóbbi tíz évben egy olyan folyamat zajlik, amit nyugodtan nevezhetünk technológiai forradalomnak. Ez, ahogy egy jóféle ipari forradalomhoz illik, teljesen átírja a világ összes addig érvényes szabályát.

Ma az interneten egyetlen perc alatt 150 millió e-mailt küldünk el, 700 000-en jelentkezünk be a Facebookon, 2,78 millió videót nézünk meg a YouTube-on, 2,4 millió keresés történik a Google felületén, 38 000 órányi zenét hallgatunk a Spotify-on, 203 000 dollárt költünk az Amazonon és 970 000-en lépnek félre a Tinderen.

Egyetlen perc alatt. Amikor ezt olvasod, éppen 1 milliárd számítógép csatlakozik az internetre, ha hozzá számoljuk az internetkapcsolattal rendelkező mobilok, tabletek és egyéb készülékek számát, akkor 5 milliárd. Ezek száma 2020-ra becslések szerint 22 milliárd lesz.

Az Apple az egyik olyan cég, amely a legjelentősebb szerepet játssza a technológiai forradalomban. Ha 1996-ban 1 dollárt Apple részvénybe fektettél, az 1 dollárod most 117.000 dollárt ér.

Nem húzom az időt tovább az adatokkal, azt gondolom, mostanra érted és érzékeled a folyamat nagyságrendjét.

Nézzük meg, mit jelent ez az üzletben?

Miért olyan más minden?

Hasonlítsuk össze a digitális robbanás előtti időszak jellemzőit a mai jelenségekkel.

1. A technológia határok nélküli

Míg a terjeszkedés költségeinek növekedése korábban nagyjából egyenes arányban volt a várható bevételnövekedéssel, ma ez elenyésző befektetést igényel.

Ahhoz, hogy kereskedőként a bevételedet mugduplázd, korábban még egy üzletet kellett nyitnod, egy másik, részedről még nem lefedett területen.

A dupla mennyiségű vásárlót dupla személyzettel szolgáltad ki. Két pénztárgéped volt, dupla árukészletben állt a dupla pénzed.

Ehhez képest ma egy webáruházzal a teljes világot ki tudod szolgálni, csak rajtad múlik, hogyan határozod meg a célpiacodat.

2. A technológia radikálisan skálázható

Egy jó értékesítési landing oldal gyakorlatilag korlátlan tranzakciót elbír, a megtérülése pedig sokszorosa az emberi értékesítésnek.

Ha el akartál adni egy terméket, szolgáltatást, célszerű volt értékesítőket alkalmaznod.

Egy értékesítő egy nap alatt meghatározott számú telefont és találkozót tud elintézni.

Ezért ha azt akartad, hogy az értékesítési számok duplázzanak, értékesítőket kellett felvenned még.

Ma egy jó online kampánnyal és egy jó landing oldallal annyit adsz el, amennyit akarsz, csak az a kérdés, mennyi releváns látogatót tudsz megszerezni magadnak.

Tegyük fel, hogy egy értékesítő a havi fizetéséért 300 emberhez jutott el egy hónapban.

Ha ugyanezt az összeget ma látogatószerzésre költöd, 3000 releváns látogatót szerezhetsz.

3. A technológia képes az azonnali tranzakcióra

Nincs üresjárat, felesleges időhúzás, a vásárlás és a birtoklás azonnali élményét teszi lehetővé.

Vásárlóként korábban komoly erőfeszítést kellett tenned, ha hozzá akartál jutni a vágyott termékhez: elmentél az üzletbe, ott pont az a szín nem volt, mint amit kinéztél.

Az üzlet megrendelte a megfelelő színű terméket, egy-két héten belül meg is érkezett.

Ekkor újra meglátogattad az üzletet, és elhoztad.

Ma felmész a webáruházba, kiválasztod vagy összeállítod magadnak azt a terméket, ami neked tetszik, megrendeled, és másnap házhoz hozzák, digitális terméknél pedig azonnal le is töltheted.

4. A technológia automatizálható

Képes ugyanazt a folyamatot újra és újra, ugyanolyan módon végrehajtani, ha az egyszer már jól működött és nem módosítottuk.

Amíg emberek végeztek bizonyos folyamatokat, az eredmény változó volt.

Pl. egy telemarketinges cég eredménye nagyrészt függött attól, hogy a call-centeres kollégák aznap milyen hangulatban voltak, elfelejtettek-e rákérdezni az upsell termékre, összevesztek-e a párjukkal reggel.

Ma egy online felületen ugyanazt a folyamatot akárhányszor megismételhetjük úgy, hogy nem változik a szolgáltatás minősége.

A technológia mindent befolyásol és megváltoztat

Ráadásul a fenti jellemzők miatt iszonyatosan gyorsan, és egyre gyorsul. Mi következik ebből?

Ha nem ismered ki a technológiát és nem építed  be a vállalkozásodba minél előbb és minél nagyobb mértékben, viharos gyorsasággal változik az életed pokollá.

Az én szüleim generációja ennek az áldozata.

Ez a generáció még ott tart, hogy befoglalja a domain nevét, de levelezésre Gmail-es címet használ, miközben Fehér Gyula 7-8 év alatt létrehozta, felfuttatta és nagyon komoly pénzért már el is adta a Ustream-et.

Érzékeled a tátongó szakadékot?

Mi vár ránk a következő 10-20 évben? 

Szorozd meg sokkal. A technológia exponenciálisan fejlődik. Ha nem lépsz, bedarál.

Ha felismered a jelentőségét és cselekszel, sikeres tech vállalkozó lehetsz bármilyen területen.

Mondhatod erre, hogy “de hát mi van akkor, ha ez csak olyan felfújt állapot, mint a dotkom lufi és egyszer csak kipukkad?”.

A dotkomlufi és a jelenleg is zajló technológiai forradalom között van egy óriási különbség: míg a dotkom lufi mögött nem volt valós teljesítmény, csupán a befektetők tolták bele a pénzt a brókereik tanácsára, addig a technológiai forradalom valós teljesítményekkel változtatott meg komplett iparágakat, és csak ennek felismerése után kezdett el folyni bele a befektetői pénz.

A valós teljesítmény a vég nélküli befektetői pénzekkel párosítva pedig visszavonhatatlan folyamatokat indít be.

Csak egy példa: az Apple bevezette az iPhone-t, ami visszavonhatatlanul megváltoztatta a mobil iparágat: az akkori legnagyobb mobil márka, a Nokia a süllyesztőben végezte, az Apple részvényárai pedig mostanra az egekben vannak, mégpedig tartósan.

A te, a vállalkozásod és a családod jövője most azon múlik, hogy megértsd: a technológia határok nélküli, radikálisan skálázható, képes az azonnali tranzakcióra és automatizálható, ráadásul mindezek miatt exponenciálisan fejlődik.

Mi a megoldás?

Hogyan kerüld el a teljes megsemmisülést és hogyan állítsd a vállalkozásodat gyorsító pályára?

Újgenerációs vállalkozást kell építened, ami megfelel az új elvárásoknak. Mielőbb ki kell ismerned a technológia nyújtotta lehetőségeket, és alkalmaznod őket a vállalkozásod minden területén. Minél gyorsabban teszed meg, annál több előnyt nyersz a konkurenciáddal szemben.

Őszinte leszek: sok agyalgatásra nincs időd. A folyamat exponenciálisan növekszik, ezért bele kell vágnod most.

Hogyan? Tarts velem a Pénztermelő Vállalkozás Kihívásban, és lépésről lépésre végigvezetlek ezen az úton.

Összegzés

A Pénztermelő Vállalkozás Kihívás mai, második részében végigkövethetted, mi történt a világban az elmúlt néhány évben, ami miatt semmi sem úgy működik a vállalkozásodban, ahogy korábban.

Megmutattam, hogy az, ami régen működött, a klasszikus vállalkozói modellek, ma már nem működnek. Ha mégis a klasszikus vállalkozói modelleknél maradsz, és nem változtatsz, garantáltan elbuksz, mégpedig rövidebb idő alatt, mint álmodban gondoltad volna.

A technológia megismerése, gyors, bátor és tudatos használata elengedhetetlen ahhoz, hogy a jövőben sikeres vállalkozást vihess. Minél előbb és minél gyorsabban alkalmazod a technológia nyújtotta lehetőségeket, annál nagyobb előnyre tehetsz szert a konkurenciáddal szemben, és annál gyorsabban leszel képes bőséget teremteni magad körül.

Új generációs vállalkozást kell építened, vagy a meglévő vállalkozásodat új generációs vállalkozássá kell alakítanod. Ehhez pedig meg kell ismerned az új generációs vállalkozások pontos jellemzőit. Többek között ezeket a jellemzőket mutatom meg neked a holnapi részben.

Szilvágyi-Szeli Péter vagyok, és most közösen azon dolgozunk, hogy előkészítsük az utadat a saját Pénztermelő vállalkozásodhoz, amellyel kiszabadulhatsz abból a negatív spirálból, amelyben a magyar vállalkozások jelenleg vannak, és megváltoztathatod a saját magad és a környezeted életminőségét.

Kihívás:

Mi az, ami nem működik a vállalkozásodban, pedig korábban jól működött?

﹀ Oszd meg velem egy hozzászólásban!

 

Mi jön holnap a Pénztermelő Vállalkozás Kihívásban?

3. rész

Mi az, amit eddig egyik old-school hiperguru sem mondott el neked? Íme a nyertesek megoldása
2017.03.29.

Ebben a fejezetben lerántom a leplet arról, amit egyik old-school hiperguru, coach vagy tréner sem osztott meg még veled. Részletesen megismerheted a jövő nyerteseinek megoldását, az újgenerációs vállalkozás modelljét, annak 7 fő jellemzőjét és beavatlak egy fontos lépés részleteibe, amit kivétel nélkül mindenki elfelejt megtenni, mielőtt belevág egy vállalkozásba. Valószínűleg anno te sem tetted meg. Pedig az életed és a családod élete múlik rajta. Ez az a kulcs lépés, amitől esélyed lesz valóban élhető vállalkozást építeni.

Szeretném, ha ez a játék igazán interaktív lenne, ezért 3+1 dolgot kérek tőled:

1. Ha még nem tetted meg, iratkozz fel a kihívás értesítési listájára

2. Lájkold a Digitális Vállalkozás Facebook oldalát

 

3. Oszd meg ezt a cikket az ismerőseiddel, hogy ők is csatlakozhassanak a kihíváshoz

Oszd meg a cikket a cikk alatt található gombok segítségével a Facebookon, Twitteren, Pinteresten (amelyiket használod)! Ha nincs ötleted, mit írjál nekik, másold be egyszerűen ezt a szöveget:

“Éppen most csatlakoztam Szilvágyi-Szeli Péter ingyenes Pénztermelő Vállalkozás Kihívásához, hogy megtudjam, hogyan tehetem a vállalkozásomat élhetővé és fenntarthatóvá. Csatlakozz te is, ha játszva akarod megtudni, hogyan lépj ki a mókuskerékből!” 

+1 Oszd meg velem egy hozzászólásban, hogy mi az, ami nem működik a vállalkozásodban, pedig korábban jól működött

Tehát kíváncsi vagyok, mi az az EGY dolog, amit a legjobban hiányolsz a teljes élethez. Másrészt, ha még nem tetted, oszd meg velem és a többiekkel, hogy ki vagy, miért csatlakoztál a kihíváshoz, és mivel foglalkozik a vállalkozásod. Ha még csak tervezed a vállalkozásod indítását, azt is oszd meg, kíváncsi vagyok rá.

Holnap pedig figyeld a postafiókodat, mert érkezik az értesítő a harmadik részről, amiben megosztom veled, hogy mi az, amit eddig egyik old-school hiperguru sem osztott meg veled.

Szilvágyi-Szeli Péter vagyok, ez pedig a Pénztermelő Vállalkozás Kihívás, te pedig a legjobb helyen vagy ahhoz, hogy megoldást kapj a vállalkozásoddal kapcsolatos kétségeidre.


2 hozzászólás

2 Comments

  1. Kötő Mariann

    2017.03.28 / 15:19

    Szia!

    Sajnos a látogatók száma csökken napról napra.

    Szép napot!

  2. Szilvágyi-Szeli Péter

    2017.03.28 / 15:54

    Szia Mariann,

    ha a főoldalon található látogatószámlálóra gondolsz, az ebben az esetben sajnos nem a valóságot mutatja, mert a bit.ly rövidlinkeket nem számolja bele a látogatásokba, csak a “tiszta” linkeket számlálja. A követhetőség miatt viszont bit.ly rövid linkeket használunk az egész kampány során, akár e-mailben, hirdetésben vagy Facebook csoportokban osztjuk meg az URL-eket.

    Szép napot neked is! Holnap ütős és nagyon hasznos anyaggal folytatjuk… 🙂

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Feljebb

Pin It on Pinterest

Tetszett a cikk?

Oszd meg az ismerőseiddel is!